Her den anden dag bragte Ekstrabladet en artikel med titlen: Unge stiller krav om Facebook og iPhone, hvor der fokuseres på unges krav til arbejdsgivere i dag. Jeg tror ikke Ekstrabladet har fanget den helt, og flere fra nationen er slet ikke med på beatet.
Hvad mener jeg?
For det første, så tror jeg ikke der er tale om deciderede krav. Lur mig om de unge stiller sådanne krav i denne omgang arbejdsløshed. Det tror jeg næppe. Der er nok nærmere tale om, at de sætter pris på det, og ville foretrække sådan en job. Holdningen i min omgangskreds er i hvert fald at man skal tage hvad man kan få, og ikke kan tillade sig at være kræsen.
For det andet, så går firmaerne glip af en fantastisk chance hvis de nægter den ansatte adgang til Facebook, Twitter osv. Når man ansætter en ung der aldrig har kendt til andet end at kunne være online hele tiden via pc, smartphone osv., så ansætter man ikke kun den person, men også en del af den persons netværk. Er der en arbejdsopgave der driller lidt, hvem spørger personen så til råds? Det ryger fluks ud på Facebook, Twitter, LinkedIn m.m.
Hvis arbejdsgiveren blot har den holdning at Facebook og lignende medier er tidsspilde, så snyder de sig selv for en stærk ressource. Selvfølgelig er der personer der ikke kan styre det, og spiller FarmVille, Mafia Wars og hvad det ellers hedder hele dagen, men det er altså ikke alle.
Det er da bare noget du siger
Nej der er faktisk skrevet en bog om hele Homo Conexus generationen, som er disse unge der aldrig har kendt til andet end online networking m.m. Jeg kan også fremstille flere eksempler på min egen dagligdag, hvor jeg aktivt har brugt LinkedIn og Twitter på jobbet. Via LinkedIn fandt jeg den bedste metode til at få en fil konverteret fra Autodesk Inventor til Google SketchUp, og fik en masse synsvinkler på hvordan virksomheder agerer når de skal købe et nyt robotsystem. En viden der kunne tage mig mange dag at læse mig til, fik jeg nærmest serveret på et sølvfad.
Min pointe er at arbejdsgiverne lige skal tænke sig om en ekstra gang, før de bare smider de unge på porten fordi de spørger om det er okay at være på Facebook i arbejdstiden.
Er du enig eller uenig? Skriv gerne din kommentar nedenfor.
Jeg er helt enig.
Jeg vil næsten gå så langt som til at sige at virksomheder, der betingelsesløst forbyder sociale medier, er direkte uvidende.
Der er så mange muligheder, og medarbejdernes personlige netværk er jo guld værd for virksomheden. Der går selvfølgelig lidt tid med det, men det gør der også ved snak ved kaffemaskinen…
Som leder bør du tænke to gange, inden du laver et forbud, du i sidste ende kommer til at ophæve fordi
1. Du opdager det potentiale du går glip af.
2. Din arbejdsplads bliver stemplet som teknologiforskrækket og gammeldags. Jeg ville personligt have det mærkeligt med at arbejde et sted, hvor jeg ikke kunne spørge mit netværk til råds ind i mellem…
Hej Morten, og mange tak for din kommentar.
Du har helt ret i at de er uvidende. Der er dog ting der taler for at de spærrer adgangen, bl.a. det IT sikkerhedsmæssige.
Jeg tror dog på det er guld værd i stedet at give medarbejderne et lynkursus i brugen af sociale medier, og på den måde skabe en masse nye ambassadører for virksomheden.
Især dit punkt 2 rammer mig lige i hjertet. Jeg har ikke et decideret krav om at jeg skal have adgang til sociale medier, men jeg ville aktivt fravælge et sådant firma hvis jeg havde tilbud 2 ens virksomheder, hvor den ene var med på den og den anden ikke.
Men selvfølgelig alt med måde.
For bare 10 år (eller mindre) siden kiggede man ikke sært på folk, hvis de tog 5-10 minutter med en smøg.
At benytte 5 minutter på Facebook eller Twitter i arbejdstiden er blot en anden form for en pause.
Som jeg ser det, så lever nogle virksomheder i en anden verden. Eller kunne gå så langt som at sige fortiden. Man er simpelthen nødt til at følge med, hvis du spørger mig.
Tak for kommentaren Michael
Jeg er helt enig, og benytter mig også selv af sådanne små pause. Man skal dog ikke misbruge det og gøre det for tit.
Det er da klart at murere, tømrere, butiksekspedienter, SOSU hjælpere og lignende ikke kan gøre det, og det slet ikke vil give mening at tage diskussionen der. Men der er så mange andre steder hvor det giver super god mening.
At jeg f.eks. sidder på Twitter lige nu på jobbet, er med til at udvide mit netværk, blive glad, blive klogere på markedsføring som gavner virksomheden osv. osv.