Når man skal lancere en webshop, hvad er så mere naturligt end at invitere til en online reception? Det gjorde Camilla og Brian med deres nye shop: Sovedyret.
Men hvad får man egentlig ud af at holde en online reception, og hvad kan det bruges til?
Hvordan foregik det?
Lad mig starte med at forklare hvordan Brian og Camilla gjorde det.
Under udviklingen af websitet og butikken, havde de allerede en Facebook side. På denne side kunne man følge med i hele processen, og et par dage før den officielle lancering, oprettede de et event hvor man kunne komme med til online reception.
Selve receptionen bestod af en nedtælling på ca. 15 minutter, alt imens Brian og Camilla svarede på spørgsmål, og – selvfølgelig – skålede i champagne og fejrede åbningen. Derudover var der en gratis gave til de første 50 kunder.
Hvad fik de ud af det?
Hvor mange salg de fik ud af deres lille “stunt”, skal jeg ikke kunne gætte på. Klokken 9 om morgenen på en ganske almindelig onsdag, var måske heller ikke det bedste tidspunkt at ramme målgruppen på. Til gengæld rammer de alle deres kollegaer og konkurrenter, og der var også flere “store navne” fra online markedsføringsbranchen til stede. De personer omtaler selvfølgelig gerne denne online reception, da det ikke er set særlig meget før.
På den måde opnår de en masse god omtale fra anerkendte personer i branchen, og hvis de er heldige et par gode links fra diverse bloggere. Selv sidder jeg jo også og skriver et blogindlæg om dem, og mon ikke der kommer et link til sidst?
Så på den måde har de skabt en masse værdi “gratis”, blot ved at bruge deres tid, samt et broadcasting program. Det er en relativt billig pris for god omtale.
Hvad kan du bruge denne idé til?
Næste gang dit firma skal lancere et nyt produkt, online som offline, så kunne en online reception måske være en god idé. I kan tage skridtet helt ud, og holde det via et hangout på Google+, og på den måde skabe en god omtale. Efterfølgende kan historien “lækkes” til pressen, og skriver de gerne om den, så får man pludselig utrolig meget værdi i form af omtale og links. Det er slet ikke så tosset.
Du kan se med på receptionen herunder, eller kigge forbi shoppen med puttetilbehør til små børn.
Tak for omtalen, Dennis – og tak fordi du var med. Det var hyggeligt.
Kan godt se på videoen, at vi nok skulle have kigget mere direkte ind i kameraet, end ned på chatten :-). Det var skide skægt at prøve, og ja, der dukkede da en 15 – 20 stykker op til sidst, så det var dejligt at der dukkede nogen op. Vi var bange for der ingen ville komme overhovedet.
Skulle vi gøre det om, hvis vi skal perspektivere, så havde vi nok forberedt lidt mere tale :-).. men vi ville gerne gøre det ægte, så intet var forberedt.
Tak for kommentaren Brian.
Ja det var ganske hyggeligt og en spændende måde at gøre det på :).
Jah, man kan vel altid finde ting man gerne vil ændre. Jeg synes faktisk det gik ganske godt, det var rart at kunne stille spørgmål og få dem besvaret.
Tillykke med shoppen endnu en gang.
[…] Jeg havde skrevet en række pressemeddelelser inden start, med lidt forskellige vinkler. Nogle til de brede medier og nogle til de lokale medier. Specielt det med live streaming af åbningen, tænkte jeg kunne blive bragt i et online magasin – men der har ikke lige været nogen der bed på. En enkelt blogger skrev om det, og tak til Dennis for det indlæg. […]