For første, men sikkert ikke sidste gang, har jeg ladet en gæsteblogger skrive lidt på min blog. Dagens blogger er Tobias Hyldeborg, som er marketingstuderende. Derudover har han også altid gang i en masse spændende online projekter. Læs lidt om hans syn på branding af bands her.
Overvejer du at springe ud som musiker, eller du måske allerede godt på vej? Så læs med her, og hør hvorfor det er super vigtigt at have de sociale medier i ryggen, når du skal ud at søge efter pladekontrakt, have flere fans eller ganske enkelt bare gerne vil ud med dit budskab til flest mulige mennesker.
Jeg fokuserer på de to største “fisk i vandet”, nemlig Facebook og Twitter. Facebook og Twitter er både de største i forhold til antal brugere, men også de bedste i forhold til din målgruppe. Tag fx et socialt netværk som LinkedIn, hvor mange tror du ville følge dit band derinde? Ikke ret mange vel? Når vi er på Facebook og Twitter er det for underholdningens skyld – vi er der for at have det sjovt, og for at lære nyt.
Hvis du allerede er godt igang med eget band, eller musikkarriere er det på høje tid at få startet en Facebook-side, samt få dig en Twitter-profil, faktisk vil jeg anbefale musikere at få Facebook, Twitter osv. før man bliver populær, har pladekontrakt, tager på international tour osv. 🙂
Vi kender allesammen Justin Bieber, nogen elsker ham, andre hader ham, men faktum er, at han blev kendt via YouTube. Det er bare ét eksempel på hvor store de sociale medier er i dag (og ja, YouTube er et socialt medie – du interagerer med andre i kommentarerne, laver videoblogs, videosvar osv.).
Så det jeg vil frem til er: Kom ud på Facebook, Twitter og YouTube (faktisk er det bedst at være på ALLE de sociale medier du overhovedet kan opstøve, men lad vær at brug så meget tid på alle de andre, medmindre der er meget aktivitet på dem). De fans du får vil hjælpe dig gevaldigt på vej, når du skal til at opsøge div. kontrakter.
P.S. Jeg ved godt jeg ikke har nævnt MySpace, men helt ærligt? Hvor mange bruger stadigvæk det? Ja, lav da bare en profil derinde, og post nogle opslag en gang imellem, men det er altså Facebook og Twitter der er værd at satse på og specielt da hvis du spiller dansk musik!
Dette indlæg er skrevet af Tobias Hyldeborg – Husk at “Synes godt om” ham på Facebook og følg ham på Twitter!
Super indlæg, Tobias!
Jeg er enig. MySpace er ved at være færdig. Facebook bliver bedre og bedre til at håndtere lyd og video så en Facebook side er en god idé.
En ting vigtig ting du ikke får med er en blog. Jeg mener, at man i næsten enhver online marktingsstrategi bør have en blog i centrum, hvor alt indhold er samlet.
Bloggen er fantastisk til at skabe et personligt forhold til sine fans.
Kig forresten på Your-waves blog: http://making-waves.dk/
De specialiserer sig i online markedsføring for musikere.
Hej Morten, og tak for kommentaren.
Jeg er også enig langt hen ad vejen, men det med MySpace er nu lidt en smagssag. Tænker du markedsføring på dansk fylder MySpace ikke ret meget, men tænker du mere internationalt, er de brugt noget mere end herhjemme. Det skader i hvert fald aldrig at have en profil derinde, og så blot bruge tilsvarende begrænset tid på den.
En blog kan i nogle tilfælde være en god idé, men som musiker tror jeg den kan være lidt tricky. Personligt ville jeg nok hellere mikroblogge via Facebook og Twitter, men det er igen en smagssag. En blog kan man bruge når man har opbygget en fanskare.
Så kan jeg i øvrigt også anbefale Yourwaves, som er super dygtige! 🙂