Folk der kender mig, eller følger min blog, ved at jeg netop har færdiggjort kurset kaldet webredaktør, hos IBC Kolding.
Jeg vil her i dette indlæg beskrive hvad en webredaktør er og kan.
Jeg vil her stille et skema op, der i hovedtræk ridser op hvad man kommer igennem af teori, samt hvad det kan bruges til i praksis.
Klik videre for at se skemaet samt resten af artiklen.
Teori vs. praksis
Kurset tager udgangspunkt i CMS systemet: Joomla!, som er et af verdens mest brugte CMS systemer. I dette skaber man en hjemmeside fra bunden, som munder ud i et projekt.
Jeg vil herunder liste teorien (til venstre), samt hvad det kan bruges til i praksis (til højre).
Joomla undervisning | |
Man lærer at arbejde med Joomla!, herunder administrere siden via sektioner og kategorier, lærer om templates, om tekstredigering og opbygning af selve siden, bl.a. med moduler og plugins. | Kort fortalt lærer man grundlæggende styring af et komplet website, og vil fremover kunne styre firmaets hjemmeside. Desuden minder mange CMS systemer om hinanden. Derfor gør arbejdet med Joomla! også, at man får nemmere ved at sætte sig ind i andres CMS systemer, som TYPO3, WordPress mm. |
SEO/Søgemaskineoptimering | |
Man lærer at tænke på hvad der indholdsmæssigt gør, at søgerobotterne reagerer (i særdeleshed Googles robot). Det kan være f.eks. permalinks (f.eks. websted.dk/om-firmaet i stedet for websted.dk/?id=32), men det handler også om den skrevne tekst. Derudover gennemgås også brugen af meta tags mm. | I praksis betyder det man kan hjælpe Google på vej til at finde firmaet hjemmeside, samt få den til at rangere højt på søgninger, hvilket er ganske effektivt da Google står for en ganske stor andel af trafik til danske hjemmesider, over 90 %. |
Grafik til nettet | |
Ved brug af billedredigeringssoftware (her Adobe Elements), lærer man at beskære samt redigere størrelsen af billeder til brug på hjemmesiden. Erfarne brugere har dog mulighed for at arbejde videre med design af logo mm. | Dette kan komme firmaet til gavn ved at bruge billeder på hjemmesiden. Et billede siger som bekendt mere end 1000 ord. |
Usability/Webkommunikation | |
Her lærer man om hvad der gør en hjemmeside indbydende, samt hvad der er godt at optimere på for at siden bliver indbydende og fungerer korrekt, uden den besøgende skal tænke selv. Desuden lærer man at fabrikere gode og spændende tekster til brug på nettet. Man lærer at bygge teksten ordentlig op, så folk får lyst til at læse videre. | En god tekst er alfa og omega på en hjemmeside. Derfor skal disse også bygges ordenligt op, så den besøgende ikke forlader siden igen med det samme. Desuden skal den besøgende være i stand til at finde alle information der er behov for, nemt og enkelt. |
Marketing | |
Markedsføring er mange ting, lige fra Adwords (reklame på Google), over sociale medier til bannerannoncer og affiliate marketing. Man lærer om brugen af disse, samt fordele og ulemper forbundet med brugen. Desuden undervises der også lidt i brugen af analyser (f.eks. Google Analytics), så man kan se om reklamerne virker. | Det hele handler om at blive set. Efter kurset er man i stand til at hjælpe med at vurdere hvorvidt firmaets kampagner virker, samt man kan komme med forslag til yderligere profilering/marketing. |
Video til nettet | |
Her lærer man at redigere samt optage små videoindslag, som kan bruges på hjemmesider. Vi brugte programmet Adobe Premiere Elements, samt lærte at uploade filmen til YouTube. | Flere og flere firmaer vælger at lægge deres videoprofil på online video tjenester, som f.eks. YouTube. Endvidere vises de også på firmaets hjemmeside, og har på den måde både marketingsværdi (YouTube video med link til hjemmesiden), samt giver den besøgende mulighed for at komme med bag om firmaet. |
Selvfølgelig bliver man ikke ekspert af dette kursus, det kræver indlevelse, interesse, selvdisciplin samt en masse tidsforbrug på nettet, for at lære af sine erfaringer. Til gengæld giver webredaktør kurset en ganske udmærket basisviden til at fortsætte med at arbejde indenfor web-verdenen.
Undervisere
Alt dette varetages selvfølgelig af kompetente undervisere. Ikke blot undervisere som har studeret deres respektive område, og deler ud af deres viden, men også undervisere som virker engagerede og som bruger alt dette ude i den virtuelle verden, hver dag.
Hvem kan være med?
Selvfølgelig er det et stort plus hvis du i forvejen har kendskab til, eller interesserer dig for web, Joomla, marketing mm., det er dog intet krav, for alle kan være med. Der startes op med det helt basale, og giver senere mulighed for at udfolde sig.
Praktisk info
Kurset løber over 6 uger, der inkluderer en stor del fremmøde på IBC, men indimellem er der også online dage, samt valgfrie workshops, hvor kan selv kan bestemme om man vil arbejde hjemmefra, eller om man vil møde op og få hjælp og svar på sine spørgsmål. Er man ledig med ret til 6 ugers selvvalgt uddannelse, er dette kursus en rigtig god mulighed for at forbedre sine evner.
Man kan læse mere om webredaktør på IBCs hjemmeside her.
Du nævner ikke noget om offpage SEO. Efter min mening er offpage SEO det vigtigste når man har med et keyword med mange konkurrenter at gøre.
Hej Kasper, og tak for kommentaren.
Du har ganske ret i at det er super vigtigt. Til gengæld er det ikke noget man lærer på det kursus, og derfor er det ikke med. Som jeg skriver i indlægget, så bliver man ikke ekspert – man får en hurtig gennemgang af de mest basale ting. Det er også begrænset hvor meget man kan nå på 6 uger, når der er både nybegyndere og mere erfarne kursister.
[…] designer uden erfaring, med interesse i hjemmesider, online markedsføring, sociale medier, samt webredaktør kursus mm., var i hvert fald ikke en mangelvare. Faktisk var vi 13 ud af 14 der gik arbejdsløse da jeg […]