10.000 records, er et helt nyt koncept indenfor pladeindustrien. Idéen er er en auktion, hvor vinderen af auktionen får sær-ret på det købte album, samt et helt unikt nummer, som man måske kan sammenligne lidt med at købe et maleri. Det er dog musik man køber, men det kan sagtens bruges som f.eks. en firmagave, da man selv kan vælge om man vil dele det med andre.
Konceptet i detaljer
At det kaldes 10.000 Records er ikke tilfældigt. Konceptet er at kunstneren skal kunne producere et album for max. 10.000 kr. Dertil kommer et unikt nummer, som kun vil blive kendt af kunstneren og køberen. Auktionen starter på 10.000 kr., og for det får man et album, et unikt nummer samt en intimkoncert med kunstneren. Dertil kommer reklame i form af benævnelsen sponsor, på hjemmesiden, fremtidige udgivelser mm.
Hvad bruges pengene til?
De 10.000 kr. som udgivelsen minimum købes for, vil gå til den næste kunstner, og det gør dermed pladeselskabet til et non-profit selskab. Evt. overskud udover 10.000 kr., vil blive brugt til markedsføring af udgivelsen.
Er det godt eller skidt?
Det findes der sikkert mange meninger om. Personligt mener jeg at det er godt. Med et beløb som maximum til produktion, så tvinges man til at tænke kreativt. Det tror jeg helt sikkert der kan komme en masse godt ud af. På den negative side, ligger opgaven med at få overbevist køber om at give minimum 10.000 kr. for noget musik. Det kan virke abstrakt, men tænker man på selve koncerten, ville den nemt kunne løbe op i 10.000 kr. alene. Dertil kommer det unikke nummer, som er den store ukendte (x)faktor. Det er et sjovt koncept, som jeg personligt glæder mig til at følge.
Har du kommentarer eller spørgsmål, så skynd dig at skrive her neden for. Hvis du vil læse mere om konceptet, så klik ind på 10.000 Records’ hjemmeside (siden er desværre nedlagt i dag).