I den gængse markedsføring bruger man ofte personaer eller arketyper. Et arbejdsredskab der ofte er overset for musikerne, når de skal ud med deres musik.
Mange musikere tænker slet ikke over denne tilgang til deres markedsføring af sig selv, selvom det kan være ganske givende for dem. Med en arketype kan det nemlig være meget nemmere at få musikken derud hvor målgruppen er.
Hvordan bruges personaer i praksis?
Det første du som musiker skal tage stilling til, er hvem din målgruppe er. Her nytter det ikke noget at sige folk fra 10-80 år. Du er nødt til at indskærpe din målgruppe meget mere. Jeg ved godt man vil nå ud til flest mulige, men som regel har alle en kerne i målgruppen, som musikken henvender sig mest til.
Når du har fået defineret din målgruppe, så laver du alt efter størrelsen, et antal personaer. En persona, er en fiktiv person indenfor din målgruppe, som du definerer og beskriver så godt som overhovedet muligt. Giv dem navn, alder, familiesituation, bosted, skole/arbejde, venner/omgangskreds, interesser, brug af internet/sociale medier osv. – så godt beskrevet som overhovedet muligt. Skal det være lidt ekstra fancy kan du endda lave en tegning af dem. Har du en smal målgruppe er 1 persona måske nok – har du en meget bred målgruppe, er det måske bedre med 2-3 personaer, som selvfølgelig skal repræsentere hver sit forskellige individ.
Når du har udarbejdet dine personaer, kan du altid referere til disse hver gang du skal markedsføre dig selv. Hver gang du skal i gang med noget nyt, tænker du allerførst på hvordan du kanvække din personas interesse og hvordan du overhovedet får budskabet ud til ham/hende. Kan du ramme din persona, rammer du også mange andre i din målgruppe.
Kort sagt: Tag udgangspunkt i deres verden/situation, og markedsfør dig derefter. Har du før brugt personaer, så skriv gerne en kommentar om hvordan du gjorde, og om din erfaring med dem. Har du ikke, så skriv gerne hvorfor.